تفاوت ترشی جات و شوریجات چیست؟

 تفاوت ترشی جات و شوریجات چیست؟

ترشی و شوری یکی از خوشمزه ترین دورچین های غذا در سفره های ایرانی هستند. هر شهر و منطقه ای از میوه ها و صیفی جات مختلف برای تهیه آن ها استفاده می کند. شما هم حتما اسم ترشی هفت بیجار را شنیده اید و از ترشی های سیر شمالی چشیده اید.

انواع ترشی میوه و شوریجات از تخمیر مواد غذایی در مجاورت آب و نمک و سرکه تولید می شوند. فرآیند تخمیر توسط باکتری های موجود روی میوه ها انجام می شود که قند موجود در میوه را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند.در ترفندا همراه ما باشید و برای دسترسی به دستور تهیه انواع ترشی به بخش ترشی جات و شوریجات مراجعه کنید

ترشی جات

روند تهیه ترشی و شوری تقریبا مشابه یکدیگر است ولی در شوری میزان آب و نمک و در ترشی میزان سرکه بیشتر است.
ایرانی ها از میوه های مختلف برای تهیه این خوراکی های خوشمزه استفاده می کنند. ترشی بادمجان یکی از محبوب ترین انواع ترشی ها است.

در زمان قدیم اوایل پاییز بیشتر خانه ها اقدام به تهیه ترشی در دبه های پلاستیکی یا ظرف های بزرگ سفالی می کردند.

ترشی و شور
انواع صیفی و میوه مانند گل کلم، هویج، موسیر، سیر، سیب درختی، کرفس، خیار، کلم و غیره به طور ترکیبی در محلول آب و نمک و سرکه غوطه ور می شدند. از سبزیجات معطر مانند نعناع، ترخون، گلپر و ریحان هم برای خوش عطر و بو کردن این خوراکی ها استفاده می شد.

فرآیند تخمیری که بر روی این مواد پس از گذشت چند ماه صورت می گرفت باعث پیدایش خواص مغذی فوق العاده در آن ها می شد.
این تخمیر باعث کپک یا گندیدگی نبود چون سرکه بزرگترین ماده جلوگیری از فساد مواد غذایی است.
خود سرکه از میوه های مختلف مانند انگور و سیب تهیه می شود. اسید سیتریک موجود در آن باعث بهبود جذب کلسیم و افزایش سوخت و ساز بدن می شود. همچنین باکتری های بد داخل روده را از بین برده و به این ترتیب به دستگاه گوارش هم کمک می کند.

ترشی و شور

خیارشور، کلم شور و مخلوطی از میوه های مختلف از انواع شوریجاتی هستند که در ایران تولید می شوند.
در همه فست فود ها و ساندویچ ها از خیار شور استفاده می شود. این محصول یکی از پر مصرف ترین انواع شوری است که سالانه به مقدار زیادی تولید می شود.

منبع: آراد ترشی

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.