طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی به صورت مرحله به مرحله

 طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی به صورت مرحله به مرحله

برنج آبکش یکی از انواع روش های پخت برنج است که در کشورمان بسیار مرسوم است و باعث مجلسی تر شدن برنج می شود. برنج را به روش های بسیار متنوعی می توانیم بپزیم که اکثر این روش ها باعث می شود به اصطلاح عامیانه برنج شفته شود و دانه های برنج به هم بچسبند. با روش آبکش کردن برنج پس از پخت برنجی مجلسی و دانه دانه داریم که برای سرو در مجالس و مراسم ها بسیار مناسب است. از برنج های بخار پز یا کته هم می توانیم به صورت مجلسی استفاده کنیم، البته بهتر است آنها را به صورت قالبی درست کنیم تا ظاهر شکیل تری داشته باشند. برنج آبکش را می توانیم به صورت کاملا ساده یا به همراه مواد مانند باقالی، شوید و … درشت کنیم،

به وبسایت ترفندا خوش آمدید

برنج آبکشی

مواد لازم برای 4 نفر
برنج 2 پیمانه
نمک 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع 2 تا 3 قاشق غذاخوری
آب به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه برنج آبکش مجلسی ابتدا برنج را پاک می کنیم و داخل کاسه ای می ریزیم و آب تا سطح روی آن می ریزیم و چندین بار آب آن را تعویض می کنیم تا آب موجود داخل برنج شفاف شود و 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

سپس اجازه می دهیم تا به مدت 2 ساعت خیس بخورد. (اگر مبتدی هستید بهتر است برنج را از قبل نخیسانید) در ادامه قابلمه ای متناسب با مقدار برنج انتخاب می کنیم (اگر 2 پیمانه برنج داریم 4 الی 5 پیمانه آب نیاز است).

مرحله سوم

در این مرحله تا نصف قابلمه آب می ریزیم و در قابلمه را می گذاریم و روی حرارت تقریبا زیاد می گذاریم تا زودتر آب به جوش بیاید.زمانیکه آب در حال جوش بود 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم و آب داخل کاسه برنج را بیرون می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس برنج را به آب در حال جوشیدن اضافه می کنیم و با کفگیر یک هم می زنیم و برنج را به حال خود می گذاریم تا به مدت 8 دقیقه بپزد و بعد از گذشت این زمان به برنج سر می زنیم و یک دانه از برنج را با دو انگشت فشار می دهیم.

مرحله پنجم

اگر له شده (برنج از هم جدا نشود یا از وسط نصف شود بلکه دقیقه له شود) یعنی زمان ابکشیدن برنج است و اگر له نشد باید زمان بدهیم تا بیشتر بپزد.می توانید یک دانه برنج را لای دندان قرار دهید اگر اطذاف آن نرم شده بود

مرحله ششم

و مغز آن کمی سفت بود نیز یعنی برنج پخته شده است.هر دو این تست ها را می توانید انجام دهید.برنج را بعد از مطمئن شدن از پختش داخل آبکش می ریزیم و خیلی سریع روی آن یکبار آب سرد می گیریم(نشاسته اضافی برنج خارج شود)

مرحله هفتم

حالا بلافاصله آبکش را بلند می کنیم و 2 الی 3 مرتبه تکان می دهیم تا برنج های زیر هم جابه جا شوند و حرارت آن ها را له نکند و دانه های برنج به یکدیگر نچسبند. قابلمه را مجددا روی حرارت قرار می دهیم تا کاملا خشک شود.

مرحله هشتم

سپس روغن مایع داخل آن می ریزیم و زعفران دم کرده کمی روان را به آن اضافه می کنیم و قابلمه را کمی به چپ و راست حرکت می دهیم تا ترکیب روغن و زعفران کاملا قابلمه را چرب کند و بعد با کفگیر برنج را بر می داریم.

مرحله نهم

سپس داخل قابلمه می ریزیم این کار را کفگیر به گفکیر انجام می دهیم و به هیچ وجه یکدفعه برنج را داخل قابلمه نمی ریزیم. دسته کفگیر را وسط برنج فرو می کنیم و در می آوریم تا سوراخ ایجاد شده باعث خارج شدن بخار کف قابلمه شود.

مرحله دهم

و دانه های برنج ها بهم نچسبند. در قابلمه دم کنی می گذاریم  و یا اگر از محکم بودن در قابلمه اطمینان دارید نیاز به دم کنی نیست و همان طور در قابلمه را می گذاریم.بهتر است یک شعله پخش کن روی شعله بگذاریم و قابلمه را روی آن قرار دهیم.

مرحله یازدهم

اجازه می دهیم به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم رو به بالا بخار داخل برنج بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا برنج به مدت 40 الی 45 دقیقه دم بکشد. پس از گذشت زمان گفته شده عطر برنج می پیچد.

مرحله دوازدهم

حرارت را خاموش می کنیم و آرام دور برنج را با قاشق جدا می کنیم و دیس مورد نظر را روی قابلمه قرار می دهیم و قابلمه را یکدفعه بر می گردانیم تا برنج قالبی داشته باشیم و یا می توانید داخل دیس بکشید. نوش جان

برنج آبکشی

نکات پخت برنج آبکش

برنج آبکش با ته دیگ

با روشی که در آموزش بالا توضیح دادیم می توانید برنج را با ته دیگ زعفرانی درست کنید که ته دیگ هم از برنج می باشد. اگر خواهیم برای ته دیگ از سیب زمینی اسلایس شده یا نان استفاده کنیم باید چه کار کنیم؟

فقط کافیست قابلمه مخصوص پخت برنج را روی حرارت قرار دهیم و کمی روغن اضافه کنیم، سپس ته دیگ سیب زمینی ورقه ای یا نان لواش را در کف قابلمه قرار دهیم و روی آنرا با برنج بپوشانیم، سپس مراحل را مانند دستور بالا دنبال کنیم.

منبع:چی شی

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.