نکات مهم برای نگارش دلنوشته و متن ادبی (بخش پنجم و پایانی)

 نکات مهم برای نگارش دلنوشته و متن ادبی (بخش پنجم و پایانی)

ادامه بخش چهارم

با این وجود اگر می‌خواهید ببینید از پس شفاف کردن ایده‌های مبهم و کلی که برای نوشتن در ذهن دارید برمی‌آیید یا خیر، یک توصیهخوب برایتان دارم: قلم را بردارید یا نرم‌افزار ورد را باز کنید و شروع به نوشتن کنید. شاید بپرسید خب دقیقاً چه بنویسیم. اجازه دهید یکیاز روش‌های حرفه‌ای نوشتن کتاب را اینجا با شما در میان بگذارم. این روش مبتنی بر استفاده از نیمکره سمت راست و یا خلاقیت و بداههسازی ذهن است. در این روش شما راجع به اولین عنوانی که در مورد ایده‌ کلی خود به ذهنتان می‌رسد شروع به نوشتن می‌کنید. از یکسطر تا چند صفحه. یا بهتر بگویم تا جایی که قلم و ذهن شما یاری می‌کند. بعد به سراغ عنوان بعدی و بعدی می‌روید. هیچ حد مشخصیا منعی وجود ندارد تا جایی که کلمات به ذهن می‌آیند ادامه دهید، سپس به سراغ عنوان بعدی بروید. کتاب‌های پرفروشی به این روشنوشته شده البته بخش بعدی و تکمیلی کار مراجعه مکرر و تکمیل تدریجی مطالب هر عنوان است. در دوره‌های نویسندگی روش‌هایدیگری هم در کنار این روش آموزش داده می‌شود که شامل تقسیم‌بندی مطلب به بخش‌های مختلف و تکمیل هر بخش با ترتیبی خاصمی‌شود.

ترفندا وبسایتی از هر چیز برای هر سلیقه

نگارش دلنوشته

روش‌های پیدا کردن ایده برای نوشتن کتاب

اینکه شما بتوانید به صورت بداهه راجع به هر مطلبی که میل دارید یا احساس می‌کنید در آن حرفی برای گفتن دارید، شروع به نوشتنکنید و چند سطر یا چند صفحه را به رشته تحریر درآورید، مستقیماً نشان‌دهنده قدرت واژه‌پردازی شماست. خیلی از افراد معتقدند دراین زمینه ضعف دارند و کم استعداد هستند. خبر خوب این است که این بخش از مغز شما هم مانند سایر استعدادها و مثل عضلاتشما قابل پرورش و تقویت است.

به جز شرکت در دوره‌های نویسندگی، اختصاص منظم وقت به مطالعه در زمینه‌ای که قصد دارید در آن به نویسندگی بپردازید هممستقیماً سبب تقویت قدرت نویسندگی و واژه‌پردازی شما می‌شود. برای کمک بیشتر باید عرض کنم امروزه برای توسعه و شفاف کردنایده‌های کلی و مبهم و دریافت اطلاعات ناب، روش‌های گوناگون و ساده‌ای وجود دارد. اگر زیاد اهل خواندن نیستید (البته هرچه زودترباید خواندن روزانه را به یک عادت تبدیل کنید) فعلا می‌توانید از فایل‌های صوتی و پادکست‌های خوبی که در زمینه‌های مختلف تولید ومنتشر می‌شود استفاده کنید. به جرأت می‌توان گفت امروز در اغلب زمینه‌ها پادکستهای فوق‌العاده خوبی وجود دارد که می‌توانید آنها رااز اپلیکیشن‌های پادگیر دانلود کنید. با جستجو در اینترنت و استفاده از کلید‌واژه‌هایپادکست،فایل صوتیوکتاب صوتی، دنبالمطالب مرتبط بگردید. بسیاری از این آموزش‌های شنیداری، خلاصهٔ کتابهای خوب و پرفروش هستند و برخی از آنها هم نظر افرادکارشناس و برجسته در یک زمینه تخصصی.

اگر می‌خواهید کتاب خوبی در یک زمینه بنویسید، به جز موارد بالا، داشتن تجربه شخصی هم به شما کمک زیادی می‌کند. ولی به یادداشته باشید اینکه شما در یک زمینه بتوانید کتاب خوبی بنویسید به معنی داشتن یک عمر تجربه در آن کار نیست. مسلماً اطلاعات اصلیو پایه‌ای در هر زمینه‌ای لازم است اما این بدان معنا نیست که باید چهل سال صبر کنید تا بتوانید نویسندهٔ خوبی در یک زمینه باشید. کتابهای بسیار موفقی در جهان نوشته شده که نویسنده، خود در آن زمینه صاحب شأن و مرتبهٔ علمی یا تجربی خاصی نبوده است لیکنبا بهره بردن از تحقیق کافی یا رجوع به افراد صاحب نظر و جمع‌آوری آراء آنها، اثر ارزشمند و ماندگاری خلق کرده است.

بهترین روش برای پیدا کردن ایده

برای اینکه ایده‌ای ناب برای نوشتن کتابتان پیدا کنید باید فصل مشترک سه محور مختلف را در نظر بگیرید. اولین محور علاقهٔ شخصیاست. بدون شک زمینه‌ای که شخصاً در آن علاقه‌مندی بالاتری دارید به شما انگیزهٔ بیشتری برای حفظ تمرکز پایدار در جمع‌آوریمطالب، جمع‌بندی و آمیختن آن با اطلاعات قبلی خودتان، می‌دهد. محور دوم که در بالا هم به آن اشاره کردم، تجربه شخصی شماست. می‌توان گفت هر چه تجربه‌ شخصی شما در زمینه‌ای بیشتر باشد، سرنخ‌های بیشتری برای بسط و توسعه مطلب در اختیار خواهیدداشت. و سومین محور هم پذیرش اجتماعی و مقبولیت زمینه‌ای است که می‌خواهید کتابی در آن حوزه خلق کنید. برای بررسی مقبولیت آنحوزه کافی است ببینید جامعه چقدر در آن زمینه دچار مسئله و مشکل است و چه نیازهای اطلاعاتی و آموزشی در آن زمینه وجود دارد کههنوز پاسخ مناسبی به آنها داده نشده است. البته که کتب متعددی در زمینه‌های مختلف به چاپ رسیده اما این جمله را به دقت بخوانید وبه ذهن بسپارید:

همیشه برای حرف تازه‌ای که به سبک و سیاق رایج گفته شود یا مطلب رایجی که به سبکی تازه مطرح شود، گوش شنوا و چشم خواننده‌ایهست.

ادامه بخش چهارم

منبع: کاربلدهلپ کدهترجمه صد

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.