بررسی انواع ترشح سینه ، طبیعی و غیر طبیعی

 بررسی انواع ترشح سینه ، طبیعی و غیر طبیعی

برای زنانی که شیر نمی دهند ، ترشح نوک سینه می تواند نگران کننده باشد. اما اگر متوجه ترشح نوک سینه خود شدید ، دلیلی برایوحشت وجود ندارد. در حالی که ترشح از نوک سینه می تواند جدی باشد ، در بیشتر موارد ، طبیعی است یا به دلیل یک بیماری جزئیاست.

با این حال ، باید هر زمان که متوجه ترشحات پستان شدید ، با پزشک خود تماس بگیرید. بر اساس علائم شما و نتایج آزمایشاتتشخیصی ، پزشک شما بهترین روش درمانی را تعیین می کند.

از همراهی شما سپاس گذارم برای دسترسی به دیگر مطالب مراقبتی به بخش سلامت وبسایت ترفندا مراجعه کنید

ترشح از نوک پستان طبیعی و غیر طبیعی چیست؟

ترشح خونین نوک سینه هرگز طبیعی نیست. سایر علائم غیرطبیعی عبارتند از ترشح نوک سینه تنها از یک سینه و ترشحاتی که خود بهخود و بدون هیچ گونه لمس ، یا تحریک سینه رخ می دهد.

رنگ معمولاً برای تصمیم گیری در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن ترشحات مفید نیست. هر دو ترشحات غیر طبیعی و طبیعی نوک سینهمی توانند شفاف ، زرد ، سفید یا سبز رنگ باشند.

ترشحات معمولی نوک سینه بیشتر در هر دو نوک سینه رخ می دهد و اغلب هنگامی که نوک سینه ها فشرده می شوند ترشح می شود. برخی از زنانی که نگران ترشحات سینه هستند ممکن است در واقع باعث بدتر شدن آن شوند. آنها این کار را با فشار دادن مکرر نوکسینه برای بررسی ترشح نوک سینه انجام می دهند. در این موارد ، به حالت عادی گذاشتن نوک سینه ها و جلوگیری از لمس آنها برایمدتی ممکن است به بهبود وضعیت کمک کند.

سینه

بر اساس ارزیابی پزشکی شما

پزشک تشخیص می دهد که ترشحات نوک سینه شما طبیعی (فیزیولوژیکی) یا غیر طبیعی (پاتولوژیک) است. حتی اگر پزشک تشخیص دهد که ترشحات سینه شما غیرطبیعی است ، به خاطر داشته باشید که اکثر بیماری های پاتولوژیک کهباعث ترشح نوک سینه می شوند جدی نیستند و به راحتی قابل درمان هستند.

چه چیزی ممکن است باعث ترشح طبیعی نوک سینه شود؟

برخی از علل ترشح طبیعی نوک سینه عبارتند از:

بارداری. در مراحل اولیه بارداری ، برخی از خانم ها متوجه ترشح شفاف سینه از نوک سینه می شوند. در مراحل بعدی بارداری ، اینترشح ممکن است ظاهر آبکی و شیری به خود بگیرد.

قطع شیردهی. حتی پس از قطع شیردهی نوزاد ، ممکن است متوجه شوید که ترشحات سینه مانند شیر برای مدتی ادامه دارد.

تحریک. وقتی نوک سینه ها تحریک یا فشرده می شوند مایع ترشح می کنند. ترشح طبیعی نوک سینه نیز ممکن است زمانی رخ دهد کهنوک سینه های شما به طور مکرر توسط سوتین شما ساییده می شوند یا در حین انجام تمرینات شدید بدنی مانند دویدن.

علت ترشح غیرطبیعی نوک سینه چیست و آیا می تواند غیرسرطانی باشد؟

تعدادی از شرایط غیر سرطانی می تواند باعث ترشح نوک سینه شود.

اگر ارزیابی اولیه پزشکی شما نشان می دهد که ترشحات غیر طبیعی است ، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را درخواست کند. این آزمایشات به تعیین وضعیت زمینه ای که باعث ایجاد مشکل می شود کمک می کند و ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیرباشد:

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ترشحات

آزمایش خون

ماموگرافی و یا سونوگرافی یک یا هر دو سینه

اسکن مغز

برش و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک سینه شما

دلایل احتمالی ترشحات غیر طبیعی عبارتند از:

تغییرات فیبروکیستیک ، سینه فیبروکیستیک به وجود یا توسعه بافت فیبری و کیست اشاره دارد. تغییرات فیبروکیستیک در سینه های شماممکن است باعث ایجاد توده یا ضخیم شدن در بافت سینه شما شود. با این حال ، آنها وجود سرطان را نشان نمی دهند. تغییراتفیبروکیستیک سینه علاوه بر ایجاد درد و خارش ، گاهی اوقات باعث ترشح شفاف ، سفید ، زرد یا سبز از نوک سینه می شود.

گالاکتوره ، شاید ترسناک به نظر برسد اما گالاکتوره به سادگی وضعیتی را توصیف می کند که در آن سینه زن شیر ترشح می کند یاترشحات نوک پستان شیری ترشح می شود ، حتی اگر آنها به نوزاد خود شیر نمی دهند. گالاکتوره یک بیماری نیست و دلایل احتمالیزیادی دارد. این شامل:

تومورهای غده هیپوفیز

داروهای خاص ، از جمله برخی هورمون ها و داروهای روانگردان

برخی گیاهان مانند رازیانه

کم کاری تیروئید

مواد مخدر

عفونت ، ترشح نوک پستان که حاوی چرک است ممکن است نشان دهنده عفونت در سینه شما باشد. این به عنوان ورم پستان نیز شناختهمی شود. ماستیت معمولاً در زنانی که در حال شیردهی هستند دیده می شود. اما می تواند در زنانی که شیر نمی دهند ایجاد شود. اگرعفونت یا آبسه در سینه دارید ، ممکن است متوجه شوید که سینه شما در لمس زخم ، قرمز یا گرم است.

اکتازیا ، مجرای پستانی این دومین علت شایع ترشح غیر طبیعی نوک سینه است. به طور معمول در زنانی که در آستانه یائسگی هستنددیده می شود. این وضعیت منجر به التهاب و انسداد احتمالی مجاری واقع در زیر نوک سینه می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ،ممکن است عفونت ایجاد شود که منجر به ترشح غلیظ و سبز رنگ نوک سینه می شود.

پاپیلومای داخل روده. اینها رشد غیر سرطانی در مجاری سینه هستند. آنها شایع ترین دلیل ترشح غیرطبیعی نوک سینه در زنان هستند. وقتی ملتهب می شوند ، پاپیلوم های داخل مجرا ممکن است باعث ترشح نوک سینه شود که حاوی خون است یا بافتی چسبناک دارد.

ارتباط بین ترشح نوک سینه و سرطان سینه چیست؟

بیشتر ترشحات نوک سینه طبیعی است یا ناشی از یک بیماری خوش خیم پزشکی است. مواردی وجود دارد که ترشح از سینه ممکن استنشانه برخی از انواع سرطان پستان باشد. اگر ترشح از نوک سینه با یک توده یا توده در داخل سینه همراه باشد یا ماموگرافیغیرطبیعی داشته باشید ، این احتمال بیشتر است.

یکی از انواع سرطان پستان که ممکن است باعث ترشح سینه شود ، سرطان داخل مجرا است. این سرطان در مجاری سینه واقع در زیرنوک سینه ایجاد می شود.

یکی دیگر از انواع نادر سرطان سینه که ممکن است منجر به ترشح نوک سینه شود ، بیماری پاژه است. این حالت در مجاری سینه ایجادمی شود و سپس به سمت نوک سینه حرکت می کند. ممکن است باعث خونریزی یا ترشح نوک پستان و آرئول اطراف آن شود. بیماریپاژه معمولاً با نوع دیگری از سرطان سینه رخ می دهد.

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.