مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

 مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

نوزاد تازه متولد شده شما

احتمالاً بخش زیادی از روزهای اول پس از تولد را به تماشای نوزاد خود خواهید گذراند.اگر متوجه چیز مشکوکی شده اید، هر چند کوچک، با ماما صحبت کنید.در 24 ساعت اول، یک متخصص بهداشت به نوزاد  شما تزریق ویتامین K را پیشنهاد می کند. تزریق ویتامین K برای جلوگیری از یک اختلال خونی نادر اما جدی است.

همچنین در 72 ساعت اول نوزاد، معاینه فیزیکی نوزاد به شما پیشنهاد می شود. از جمله اینکه چشم، قلب، بیضه آنها (در صورتی که پسر باشد) از نظر مشکلات احتمالی بررسی می شود.

مطالب بیشتر در بخش زایمان و بخش نوزادان در وبسایت بزرگ و آموزشی ترفندا.

در چند هفته اول باید:

  • آزمایش لکه خون نوزاد
  • غربالگری شنوایی نوزادان

مراقبت از بند ناف

بند ناف نوزاد شما حدود یک هفته طول می کشد تا خشک شود و از بین برود. آن را تمیز و خشک نگه دارید تا زمانی که به مرور خشک شود . اگر متوجه هر گونه خونریزی یا ترشح در قسمت بند ناف شدید، به ماما، پزشک یا پزشک عمومی خود اطلاع دهید.

فونتانل (نقاط نرم)

در بالای سر کودک شما، در نزدیکی قسمت جلویی، یک تکه الماس شکل وجود دارد که استخوان های جمجمه هنوز با هم ترکیب نشده اند. نقطه نرم دیگری کوچکتر در پشت سر آنها وجود دارد. به این فونتانل ها می گویند.

احتمالاً یک سال یا بیشتر طول می کشد تا استخوان ها بسته شوند. نگران فونتانل ها نباشید زیرا با یک غشای محافظ محکم پوشانده شده اند.

مطالب بیشتر در بخش زایمان و بخش نوزادان در وبسایت بزرگ و آموزشی ترفندا.

مراقبت از بند ناف نوزاد
مراقبت از بند ناف نوزاد

پوست نوزاد

در بدو تولد، لایه بالایی پوست نوزاد شما بسیار نازک است و به راحتی آسیب می بیند. در ماه اول یا بیشتر برای نوزادان نارس، پوست نوزاد شما بالغ می شود و سد محافظ طبیعی خود را ایجاد می کند.

ورنیکس، ماده چسبنده سفید رنگی که پوست کودک شما را در دوران بارداری می پوشاند، باید همیشه روی پوست باقی بماند. ورنیکس یک مرطوب کننده طبیعی است که در چند روز اول از عفونت نیز محافظت می کند.

بهتر است حداقل در ماه اول کودک خود را با آب ساده حمام کنید. به آب حمام کودک خود مواد پاک کننده اضافه نکنید یا از لوسیون های پوستی یا دستمال مرطوب های دارویی استفاده نکنید.

پوست نوزادان نارس ظریف تر است. کارکنان بخش نوزادان در مورد مراقبت از پوست به شما مشاوره خواهند داد.

اگر نوزاد شما هنگام زایمان به  تاخیر بیفتد، ممکن است پوست او خشک و ترک خورده باشد. این به این دلیل است که تمام ورنیکس های محافظ قبل از تولد جذب شده اند.

مطالب بیشتر در بخش زایمان و بخش بارداری هفته به هفته در وبسایت بزرگ و آموزشی ترفندا.

چشم در نوزادان تازه متولد شده

چشم های نوزاد شما مدت کوتاهی پس از تولد به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی نوزاد بررسی می شوند. نوزادان تازه متولد شده می توانند ببینند، اما دید آنها خیلی متمرکز نیست. بینایی آنها در چند ماه اول به تدریج رشد می کند.

تا زمانی که نوزاد شما 2 هفته سن داشته باشد، احتمالاً متوجه خواهید شد که چشمان او صورت شما را دنبال می کنند. اگر به نظر می رسد که آنها این کار را انجام نمی دهند، آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

چشمان نوزاد شما ممکن است گاهی اوقات از یکدیگر دور شوند. به این حالت انحراف چشم می گویند و در نوزادان طبیعی است. این حالت انحراف باید تا 3 ماه از بین برود و در صورتی که انحراف از بین نرفت  با پزشک یا پزشک عمومی خود صحبت کنید.

تغییرات چشم نوزاد
تغییرات چشم نوزاد

برآمدگی ها و کبودی

برای نوزادی که تازه متولد شده کمی ورم و کبودی روی سر خود دارد و احتمالاً چشمانش خون آلود است.

این امر در اثر فشار هنگام زایمان ایجاد می شود و به ویژه در نوزادانی که با فورسپس یا ونتوز به دنیا آمده اند شایع است. این مسئله به زودی ناپدید می شود، اما اگر نگران هستید، می توانید در مورد آن از ماما خود بپرسید.

مطالب بیشتر در بخش زایمان و بخش نوزادان در وبسایت بزرگ و آموزشی ترفندا.

علائم مادر زادی 

شایع ترین خال های مادرزادی در نوزادان، لکه های کوچک صورتی یا قرمز V شکل روی پیشانی، پلک های بالایی یا گردن است. برخی از مردم به این علائم لک می گویند. آنها به تدریج محو می شوند، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا کاملا ناپدید شوند.

علائم توت فرنگی قرمز تیره و کمی برجسته (همانژیوم نوزادی) بسیار شایع هستند. آنها گاهی چند روز پس از تولد ظاهر می شوند و به تدریج بزرگتر می شوند. ممکن است مدتی طول بکشد تا از بین بروند، اما معمولاً به تدریج ناپدید می شوند.

لکه های نوزادی

لکه ها در نوزادان بسیار شایع است. آنها ممکن است بیایند و بروند، اما اگر شما نیز متوجه تغییری در رفتار کودک خود شدید – به عنوان مثال، اگر کودک شما خوب تغذیه نمی کند، یا بسیار خواب آلود یا بسیار تحریک پذیر است – فوراً به ماما یا پزشک عمومی خود اطلاع دهید.

مراقبت از نوزاد
مراقبت از نوزاد

سینه ها و اندام های تناسلی در نوزادان

اغلب، سینه‌های نوزاد تازه متولد شده، چه پسر و چه دختر، کمی متورم شده و مقداری ترشح‌ دارند.

اندام تناسلی نوزاد شما ممکن است در ابتدا متورم به نظر برسد اما در عرض چند هفته طبیعی به نظر می رسد. نوزادان دختر نیز گاهی اوقات خونریزی کمی دارند یا ترشحات سفید و کدر از واژن دارند.

همه اینها به دلیل انتقال هورمون ها از شما به نوزادتان  قبل از تولد است. نگران نباشید.

بیضه های پسران در داخل بدن آنها رشد می کند و گاهی اوقات کمی طول می کشد تا به داخل کیسه بیضه فرود آید. یک متخصص بهداشت بررسی خواهد کرد که آیا آنها به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی نوزاد فرود آمده اند یا خیر.

مطالب بیشتر در بخش زایمان و بخش نوزادان در وبسایت بزرگ و آموزشی ترفندا.

زردی در نوزادان

هنگامی که نوزادان حدود 2 تا 3 روزه هستند، برخی از آنها دچار زردی خفیف می شوند. از علایم زردی نوزادان این است که  پوست و سفیدی چشم آنها کمی زرد به نظر می رسد. علت آن رنگدانه هایی است که در طی تجزیه گلبول های قرمز قدیمی آزاد می شوند.

در نوزادانی که با فورسپس یا ونتوز به دنیا می آیند، شایع تر است. معمولاً در عرض 10 روز خود به خود محو می شود، اما زردی شدیدتر ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

با زردی نوزاد آشنا شوید .

اگر نوزاد شما در 24 ساعت اول خود دچار زردی شد، باید فوراً توسط یک متخصص بهداشت بررسی شود.

زردی نوزاد
زردی نوزاد

غرایز در نوزادان

نوزادان با دانستن نحوه مکیدن به دنیا می آیند. در چند روز اول، آنها یاد می گیرند که مکیدن خود را با تنفس خود در هنگام تغذیه هماهنگ کنند.

نوزادان تازه متولد شده همچنین اگر نوک پستان یا پستانک را روی گونه شان بمالند، به طور خودکار به سمت نوک پستان می چرخند و اگر لب بالایی شان نوازش شود، دهان خود را باز می کنند.

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.