راه کارهای داشتن بینی سالم

 راه کارهای داشتن بینی سالم

چیزهای زیادی وجود دارد که بینی ما در معرض آن می باشد که برای تنفس ، ناسالم و مشکل ساز است. یادگیری نحوه مراقبت از بینیمی تواند به شما کمک کند از تجربه ای بدون درد ، بدون عارضه و مادام العمر از برخی از جذاب ترین بوهای جهان لذت ببرید. بینی وسینوس های شما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و کمک به بهبود سلامت بینی به شما در بهبود سلامت سینوس ها کمک می کند.در ترفندا همراه ما باشید و برای دسترسی به مطالب مراقبتی دیگر به بخش سلامت وبسایت ترفندا مراجعه کنید

بینی دو هدف دارد. راه را برای بویایی فراهم می کند ، در برابر خطر هشدار می دهد و به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند. همچنین بهعنوان راه هوایی به ریه ها عمل می کند. بینی سالم بسیار بهتر از بینی ناسالم به فیلتر ذرات از مجاری تنفسی کمک می کند. آبریزشبینی مزمن یا گرفتگی بینی می تواند منجر به سردرد و ناراحتی های دیگر شود و همچنین به تنهایی به منبع تحریک کننده ناراحتی تبدیلشود.

بینی

اسپری بینی

در حالی که اسپری های بینی یک راه حل واضح برای مشکلات بینی هستند ، لزوماً سلامت بینی را افزایش نمی دهند. در واقع ، بسیاری از اسپری ها سینوس های شما را هدف قرار می دهند و بینی شما را هدف قرار نمی دهند و بنابراین می توانند برای دیواره خط سوراخبینی مضر یا تحریک کننده باشند. اگر مجبور هستید از اسپری بینی استفاده کنید ، حتماً دستورالعمل ها را دنبال کنید و از سمپاشیبیش از حد ضروری خودداری کنید. هرگز بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید زیرا این می تواند منجر به مشکلات جدی شود.

بخار گرم که از طریق سوراخ های بینی دمیده می شود در واقع می تواند بیشتر از اسپری ها کمک کند. اگر روزانه 4 تا 6 بار بخار رابدون افزودنی استنشاق می کنید ، اغلب می توانید به پاک شدن سینوس ها و بهبود سریع مجاری بینی خود بدون خطر آسیب رساندن بهغشاها کمک کنید.

رطوبت هوا

مرطوب نگه داشتن هوای خانه می تواند به بهبود سلامت بینی نیز کمک کند. رطوبت از مواردی مانند بیدار شدن در نیمه شب با مشکلاتبینی جلوگیری می کند و می تواند راحتی تنفس را افزایش دهد. در برخی موارد می تواند خروپف را کاهش دهد زیرا مجاری بینی مسدودنشده اند.

استفاده از یک مرطوب کننده ساده به شما امکان می دهد سطح رطوبت را در هوای خانه کنترل کنید. نیازی به افزودن دارو به دستگاهمرطوب کننده نیست زیرا تنها چیزی که بدنبال آن هستید رهایی از هوای خشک است. هوای خشک به ویژه در فصل زمستان رایج است واگر مجبور به گرمای هوای گرم شده اید ، این ممکن است تنها زمانی باشد که احساس ناراحتی می کنید. رطوبت می تواند بدون توجه بهاینکه از آسم ، آلرژی رنج می برید یا از مشکلات تنفسی رنج نمی برید مفید باشد.

آلرژن ها

آلرژن ها یک مشکل شایع هستند. هنگامی که از بینی خود به خوبی مراقبت می کنید ، می خواهید آلرژی را در اسرع وقت و به آسانیبرطرف کنید و در عین حال نیاز به داروها را به حداقل برسانید. داروهای آلرژی تمایل دارند که مجاری بینی را بیش از حد خشک کنند ،باعث خواب آلودگی یا بیدار نگه داشتن شب شوند. بنابراین ، هرچه بیشتر بتوانید برای از بین بردن آلرژن های خانگی و محرک های دیگراقدام کنید ، وضعیت بهتری دارید.

فیلتراسیون هوا می تواند به شادابی و سلامت بینی شما کمک کند. زندگی با آلرژی بینی بسیار دشوار است و نگه داشتن یک سیستمفیلتراسیون در بهترین حالت می تواند به بهبود وضعیت کمک کند. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که فیلتر هوا را در واحدهای گرمایشو سرمایش خود به طور مرتب تمیز یا تعویض می کنید. جاروبرقی های دارای فیلتر باید در حداکثر ظرفیت فیلتراسیون نگهداری شوند. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی در خانه هایی با کف سخت به جای فرش بهتر عمل می کنند زیرا الیاف کمتری برای به دام انداختن شوره، کنه و گرد و غبار وجود دارد.

در صورت نیاز به کنترل آلرژی به پزشک خود مراجعه کرده و در مورد جایگزین های دارویی سوال کنید. شدت حساسیت بینی شما تعیینمی کند که چند گزینه طبیعی دارید.

تمیز نگه داشتن بینی

بینی تمیز تر ، بینی شادتری است. نحوه تمیز کردن بینی مهم است. برای مراقبت صحیح از بینی باید مطمئن شوید که همان مراقبتهایی را می کنید که می خواهید پوست و موی شما داشته باشد. با یک سواب پنبه ای و آب گرم و ملایم نمکی می توانید بینی خود رابدون خطر خراشیدن یا بریدن تمیز کنید و به غشاهای حساس آسیب نرسانید.

با آب گرم ملایم و نمک کمی روی یک سواب پنبه ای می خواهید هرگونه بقایای بینی را بدون بالا رفتن به داخل مجاری بینی پاک کنید. درنهایت ، شما می خواهید از چسباندن هر چیزی در بینی خود اجتناب کنید ، اما برای اهداف تمیز کردن این اغلب ایمن ترین و موثرترینروش است.

تمیز کردن بینی نه تنها به راحتی آن کمک می کند ، بلکه به بهبود توانایی فیلتر کردن ذرات نیز کمک می کند. بینی های تمیزتر واکنش هایآلرژیک کمتری ایجاد می کنند و همچنین به کاهش خروپف کمک می کند.

سیگار کشیدن و بینی

سیگار کشیدن مضر است. حفره بینی از کشیدن سیگار منتول بیشتر از سیگارهای غیر منتول رنج می برد. سیگار برگ می تواند باعثتحریک و آسیب به دیواره مجاری بینی شود. اگر می توانید به طور کلی از سیگار کشیدن خودداری کنید ، به بینی خود کمک می کنید تااز خشکی ، سوزش و حساسیت طولانی مدت به عوامل محرک آلرژن جلوگیری کند. شما همچنین جان خود را نجات می دهید.

اشیاء ، جراحی و مشاغل بینی

چسباندن اشیاء از جمله انگشتان به بینی خطرناک است. در حالی که ممکن است بتوانید تمام عمر خود را کنار بگذارید ، بریدن غشایبینی با یک جسم یا ناخن می تواند منجر به عفونت شود. درمان عفونت های حفره بینی سخت است. فقط بهتر است از هر چیزی که درسوراخ بینی شما حرکت نمی کند جلوگیری کنید.

جراحی های انجام شده بر روی بینی به دلایل پزشکی اغلب به معنای دوره توانبخشی است. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل هایپزشک خود را برای مراقبت های بعدی دنبال می کنید و در صورت هر گونه نگرانی فوراً تماس بگیرید. پیشگیری از عفونت ها پس ازجراحی بینی ضروری است.

روشهای جراحی انتخابی بر روی مجاری بینی سخت است و می تواند سلامت کلی بینی شما را تغییر دهد. هنگام در نظر گرفتن اینروش ها ، ممکن است عاقلانه باشد که قبل از شروع به کار ، سوال کنید که آیا واقعاً ضروری است یا مناسب.

بینی سالم و تنفس شاد

هرچه بیشتر یاد بگیرید چگونه از بینی خود مراقبت کنید ، تنفس راحت تر خواهد بود. پاکسازی بینی از آلودگی ها و آلرژی زاها، بینیشما را آرام می کند. التهاب اغلب می تواند توسط عوامل دیگری غیر از حساسیت ایجاد شود. این بدان معناست که با از بین رفتن التهابعوامل محرک آلرژن ممکن است تقریباً شدید نباشند. بینی سالم و تنفس شاد بخشی از زندگی سالم تر است.

منبع : ترفندا

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.