علت و درمان ترک خوردن و لایه لایه شدن ناخن

 علت و درمان ترک خوردن و لایه لایه شدن ناخن

امروزه هدف ناخن های دست ، زیبایی بخشیدن است ، ناخن ها همچنین از نوک انگشتان شما محافظت می کنند و توانایی شما را درجمع آوری وسایل افزایش می دهند.

ناخن ها از کراتین ساخته شده اند ، پروتئینی که در موهای شما نیز یافت می شود. ناخن ها دارای چندین لایه محکم هستند که میتوانند لایه لایه (پوسته پوسته)  شوند. این می تواند باعث شکننده شدن یا ضعیف شدن آنها شود. اصطلاح پزشکی برای پوست کندن یاشکافتن ناخن ها آنیکوششیزیا است.همراه ترفندا باشید و برای دسترسی به دیگر مطالب مراقبتی به بخش سلامت وبسایت ترفندا مراجعه کنید

لایه لایه شدن ناخن می تواند نتیجه ضربه خارجی به ناخن باشد. به ندرت ، آنها می توانند یک بیماری سیستمیک را نشان دهند ، یانشانه ای از یک فرآیند پاتولوژیک در بدن شما باشد.

شش ماه طول می کشد تا یک ناخن به اندازه کامل رشد کند. این بدان معناست که ممکن است در نتیجه چیزی که ماه ها قبل اتفاق افتادهاست ، ناهنجاری های ناخن را تجربه کنید.

ناخن

علت لایه لایه شدن ناخن چیست؟

ضربه یا آسیب به خود ناخن می تواند باعث لایه لایه شدن ناخن شود. خیساندن دست ها در آب داغ هنگام شستن ظرف ها یا قرار گرفتندر معرض آب طولانی مدت می تواند ناخن ها را خشک کند. این نیز می تواند باعث پوسته پوسته شدن ناخن شود.

سایر علل آسیب زای لایه لایه شدن ناخن عبارتند از:

هرگونه فعالیتی که به ناخن فشار می آورد

استفاده بیش از حد از ناخن ها به عنوان یک ابزار

برداشتن یا کندن لاک ناخن

استفاده از ناخن های کاذب یا اکریلیک (کاشت ناخن)

اگر نمی توانید لایه لایه شدن ناخن های خود را به علت خارجی یا داخلی نسبت دهید ، یکی از راه های تفاوت این است که ناخن های پاو ناخن های دست خود را مقایسه کنید.

اگر ناخن های دست شما در حال لایه لایه شدن است اما ناخن های پا شما (یا برعکس) ، این یک علت خارجی را نشان می دهد.

اگر ناخن انگشتان دست و پا در حال لایه لایه شدن است ، این نشان دهنده علت داخلی است.

دلایل داخلی می تواند متفاوت باشد ، اما گاهی خشک شدن و لایه لایه شدن ناخن ها می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین ، به طورمعمول کمبود آهن باشد.

ناخن

چه زمانی باید از پزشک کمک گرفت

لایه لایه شدن ناخن ها به ندرت دلایل داخلی دارند یا اورژانسی پزشکی هستند. با این حال ، اگر ناخن های شما علاوه بر لایه لایه شدنباعث درد شدید یا خونریزی می شوند ، ممکن است بخواهید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

اغلب ، درمان های خانگی می توانند میزان پوست کندن ناخن ها را کاهش دهند.

چگونه از لایه لایه شدن ناخن در خانه مراقبت کنم؟

اگر فکر می کنید ناخن های پوست کنده شما ناشی از کمبود آهن است ، ممکن است بخواهید میزان آهن روزانه خود را افزایش دهید. نمونه هایی از غذاهای سرشار از آهن عبارتند از:

سیب زمینی پخته با پوست

غلات صبحانه غنی شده

گوشت لخمگوشت کم چرب

عدس

اسفناج

لوبیا سفید

همچنین می توانید روزانه مکمل آهن مصرف کنید. اگر مولتی ویتامین مصرف می کنید ، برچسب را با دقت بخوانید. همه تولیدکنندگان ازآهن به عنوان بخشی از مولتی ویتامین استاندارد استفاده نمی کنند.

به گفته دفتر مکمل های غذایی منبع معتبر ، مصرف بیش از 25 میلی گرم آهن عنصری توانایی بدن در جذب روی را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این عوارض جانبی ، از مصرف زیاد مکمل آهن خودداری کنید.

همچنین باید برای مرطوب نگه داشتن ناخن های خود گام هایی بردارید. این شامل به حداقل رساندن تماس طولانی مدت با آب می شود.

اگر به طور مرتب کارهای خانه را انجام می دهید که شامل آب است ، دستکش های لاستیکی محافظ و روکش پنبه بپوشید.

اگر در فعالیت های آبی مانند شنا شرکت می کنید ، لوسیون یا کرم را روی دست و ناخن خود بمالید.

ناخن

چگونه می توان از لایه لایه شدن ناخن ها جلوگیری کرد؟

اگر از ناخن های مصنوعی استفاده می کنید ، مهم است که تمام لایه های ناخن را به آرامی و بدون تراشیدن یا کشیدن بردارید. اگرناخن را به زور از بین ببرید ، باعث آسیب و پوسته شدن ناخن می شود که در نهایت باعث زخم بستر ناخن شما می شود. این می تواندمنجر به ناخن های نازک و شکننده شود.

زدن ناخن ها می تواند ظاهری سالم به آنها بدهد اما مطمئن شوید که از حرکت کشش یک جهته استفاده می کنید. یک حرکت رفت وبرگشت می تواند صفحه ناخن را نازک کرده و ناخن های شما را بیشتر مستعد لایه برداری کند.

لایه لایه شدن ناخن ها می تواند نتیجه رطوبت کم یا زیاد باشد.

حالت اول می تواند به دلیل خیس شدن مکرر ناخن ها و سپس خشک شدن آنها ایجاد شود. در مورد دوم ، خیساندن زیاد در آب هنگامانجام کارهایی مانند کارهای خانه ناخن ها را نرم می کند و احتمالاً باعث لایه لایه شدن یا لق شدن ناخن می شود.

با استفاده از لاک ناخن شفاف می توانید از ناخن های خود محافظت کنید. یکی با الیاف نایلون ممکن است به ویژه در تقویت ناخن مفیدباشد.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از پوست کندن ناخن ها ، اجتناب از استفاده از ناخن ها به عنوان ابزاری برای برداشتن یا باز کردنوسایل است که می تواند آنها را ضعیف کند. در عوض ، از پد انگشتان خود استفاده کنید.

منبع: ترفندا

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.