طرز تهیه ٨ مدل سوهان

 طرز تهیه ٨ مدل سوهان

یکی از شیرینی‌های خوشمزه، سنتی و پرطرفدار در ایران، سوهان کنجدی است. معمولاً سوهان کنجدی را از شکر، کره و کنجد تهیه می‌کنند. اما افراد کمی از خواص این شیرینی اصیل ایرانی باخبر هستند. برخلاف بسیاری از شیرینی و شکلات‌های آماده، سوهان کنجدی به دلیل ترکیباتی که به همراه دارد، از مزیت‌های بسیاری نیز برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که باید درباره این شیرینی لذیذ بدانید توضیح دهیم. بنابراین در ادامه مقاله خواص سوهان کنجدی و طرز تهیه انواع سوهان کنجدی در خانه را به شما معرفی می‌کنیم، تا به عنوان شیرینی یا میان وعده سالم از آن بهره‌مند شوید و لذت ببرید.در ترفندا همراه باشید و از ٣٢ مدل شیرینی مختلف عید در دسته شیرینی پزی بهره ببرید

سوهان کنجدی

خواص سوهان کنجدی چیست؟

سوهان کنجدی شامل کنجد و زعفران و گاهی عسل و ترکیبات مغذی دیگر است. در واقع خواص این ماده‌های غذایی در کنار یکدیگر بی‌شمار است. از این جهت اگر می‌خواهید یک شیرینی مقوی بخورید که خواص زیادی به همراه دارد، در خرید سوهان کنجدی تردید نکنید. در صورتی که می‌خواهید شیرینی خوشمزه‌ای بخورید، توصیه می‌کنیم پیش از آن که طرز تهیه سوهان کنجدی را بدانید، به خواص سوهان کنجدی توجه نمایید.

کنجد سرشار از ویتامین و اسیدهای چرب است. از این جهت اگر احساس ضعف دارید یا فشارخونتان پایین است، توصیه می‌کنیم به جای مصرف شکلات یا شیرینی‌هایی که افزودنی شیمیایی دارند، سوهان کنجدی را جایگزین کنید. در واقع این شیرینی سنتی ایرانی با ترکیبات مغذی، به شما انرژی می‌بخشد.

کنجد و زعفران در کنار یکدیگر یک ترکیب فوق‌العاده برای درمان افسردگی هستند. در واقع افرادی که دچار افسردگی یا استرس می‌شوند، با کمبود ویتامین، اسید چرب امگا۳، آهن و مس مواجه می‌شوند. اما کنجد و زعفران شامل ترکیبات و ویتامین‌های قابل توجه و مهمی هستند که به درمان افسردگی و کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند. از این جهت سوهان کنجدی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

از دیگر معجزات زعفران و کنجد می‌توان به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی اشاره کرد. طبق بررسی محققان، کنجد حاوی چربی مفید است. در واقع بدن برای حذف کلسترول و تریگلیسرید مضر، نیاز به چربی مفید دارد. بنابراین در صورتی که میزان کلسترول کاهش بیابد، به سلامت قلب نیز کمک شایانی می‌شود.

علاوه بر این، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که در زعفران و کنجد وجود دارد، مانع آزاد و پخش شدن برخی از سلول‌های سرطانی در بدن می‌گردد. بنابراین سوهان کنجدی برخلاف بسیاری از تنقلات پرچرب و پرضرر همچون شیرینی، شکلات، چیپس و پفک، تا حدودی مانع بروز برخی از سرطان‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که عوامل دیگری همچون ورزش، تحرک کافی، تغذیه مناسب و سبک زندگی نیز تأثیر بزرگی در سلامت شما خواهد داشت.

پیش از این گفتیم که کنجد و زعفران حاوی ترکیباتی هستند که باعث کاهش چربی‌های مضر بدن می‌شوند. از این جهت افرادی که فشار خون بالا دارند، می‌توانند با مصرف کنجد و زعفران، فشار خون خود را به صورت قابل توجهی متعادل کنند. در این صورت مصرف تنقلاتی همچون سوهان کنجدی نیز به این روند کمک بسزایی می‌کند.

برخی از پزشکان بر این باورند که بهتر است خانم‌های باردار زعفران مصرف نکنند تا سلامت خود و جنین به خطر نیفتد. از این جهت سوهان بدون زعفران نیز در بازار موجود است یا شما می‌توانید طرز تهیه سوهان کنجدی بدون زعفران را بیاموزید.

این خوراکی به همراه ارده کنجد یا شیره انگور یا خرما خواص بی‌شماری برای خانم‌های باردار دارد. چرا که ضعف بدن را برطرف می‌سازد، انرژی می‌بخشد و همچنین کنجد به دلیل خاصیت فیبر به بهبود دستگاه گوارش کمک بسزایی می‌کند.

دانه کنجد روی سوهان کنجدی حاوی فیتواستروژن است که شباهت بسیاری به هورمون استروژن در بدن انسان دارد. طبق تحقیقات پژوهشگران، مصرف دانه کنجد کمک بسزایی در تنظیم و تعادل هورمون‌ها در دوران یائسگی خانم‌ها می‌کند.

علاوه بر این فیتواستروژن کمک می‌کند تا مشکلات و علائم یائسگی به صورت قابل توجهی کاهش یابد. همچنین بسیاری از محققان بر این باورند که این ترکیب، خطر بروز برخی از سرطان‌ها همچون سرطان سینه را در دوران یائسگی خانم‌ها کاهش می‌دهد.

کنجد حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است که در کنار زعفران به درمان پوکی استخوان، درد مفاصل و آرتروز کمک می‌کند. از این رو خرید سوهان کنجدی یک انتخاب مناسب و سالم برای میان وعده و شیرینی مهمانی‌هایتان خواهد بود.

بسیاری از افرادی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند، معمولاً نباید برخی از غذا یا خوراکی‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهند، چرا که بیشتر از دیگر افراد مستعد بیماری هستند. با این حال بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این باورند که سوهان کنجدی (شما می‌توانید سوهان کنجدی بدون شکر تهیه کنید) به دلیل وجود زعفران و کنجد که حاوی آنتی‌اکسیدان است، یک تغذیه سالم محصول می‌شود که به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

در واقع یک بدن سالم، نیاز به تغذیه سالم دارد. به بیان دیگر بدن شما همان غذا و میان وعده‌ای است که می‌خورید. گاهی حذف تنقلات و میان وعده از برنامه غذایی امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین چاره چیست؟ پاسخ به این پرسش بسیار ساده است.

در صورتی که به جای تنقلات پرچرب همچون چیپس، شکلات و پفک که شامل مواد افزودنی و نگه‌دارنده نیز هستند، تنقلات سالم میل کنید، نه تنها میان وعده خوشمزه‌ای می‌خورید، بلکه به سلامت بیشتر جسمتان نیز کمک می‌کنید.

آبنبات کنجدی یا سوهان کنجدی

شما در خانه و با کمترین وسیله می‌توانیدسوهان کنجدی خوشمزه و سالم تهیه کنید. از این رو یک پیمانه شکر را در یک قابلمه بریزید و کمی صبر کنید تا آب شود. سپس مقداری آب‌لیمو به ظرف اضافه کنید. کمی بعد مقداری عسل و کنجد به قابلمه اضافه کنید.

این ترکیب را به خوبی هم بزنید و صبر کنید رنگ آبنبات کاراملی شود. سپس زیر حرارت را خاموش کنید و کف یک ظرف را به مقدار بسیاری کمی چرب کنید. ترکیبات آبنبات کنجدی را به شکلی که دوست دارید روی ظرف بریزید و صبر کنید تا آبنبات کنجدی خنک و خشک شود.

تهیه این نوع آبنبات کنجدی خانگی یا همان سوهان کنجدی بسیاری ساده است و شما می‌توانید آن را همراه با چای در مهمانی یا زمانی برای آرامش خود میل کنید و مطمئن باشید که مزه ترش و شیرین و عطر لیموی آن بسیاری دلپذیر و خاطره‌انگیز خواهد بود. ناگفته نماند که این نوع شیرینی یا آبنبات مناسب کودکان است و برخلاف آبنبات‌های صنعتی، بسیار سالم است.

اکنون که با خواص بی‌شمار و کم‌نظیر سوهان کنجدی آشنا شدید، زمان آن است که طرز تهیه سوهان کنجدی در خانه را بیاموزید. این نوع شیرینی سنتی و اصیل ایرانی یک انتخاب مناسب به عنوان میان وعده، شیرینی مهمانی و خوراکی لذیذ برای کودکان خواهد بود. همچنین این شیرینی جایگزین خوبی به جای خوراکی‌های چرب و بدون خاصیت برای خانواده و کودکان است که همراه با چای، لحظاتتان را شیرین و دل‌چسب می‌کند.

سوهان کنجدی

۱. طرز تهیه سوهان کنجدی نازک

سوهان کنجدی نازک مناسب افرادی که می‌خواهند میان وعده کوچکی همراه با چای میل کنند. این نوع سوهان کنجدی مجلسی، ظاهری ورقه‌ای و نازک دارد که هدیه‌ای متفاوت برای دوستان و آشنایان نیز خواهد بود.

طرز تهیه سوهان کنجدی ورقه‌ای نازک بسیار ساده است.

مواد لازم برای تهیه سوهان کنجدی نازک :

۱ لیوان شکر

۳ قاشق غذاخوری عسل

۱ لیوان کنجد

یک قاشق غذاخوری کره

۱ قاشق چای‌خوری زعفران دم کرده نیاز دارید.

ابتدا یک لیوان شکر را داخل یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی آب شود. البته توجه داشته باشید که شکر گلوله نشود و یکدست باشد. سپس یک قاشق غذاخوری کره را به شکر اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً آب شود.

در مرحله بعد، نوبت به اضافه کردن کنجد و زعفران می‌رسد. از این جهت کنجد و زعفران را به دقت بریزید تا مقدار آن زیاد یا کم نشود. در صورتی که احساس کردید سوهان کنجدی آماده است، کف یک سینی را با کمی کره چرب کنید.

سوهان کنجدی را با کمک یک قاشق روی یک سینی بریزید. کمی صبر کنید، سپس یک بشقاب یا سینی دیگر روی سوهان کنجدی قرار دهید و فشارش دهید تا ضخامتش نازک و ورقه‌ای شود. این روش کمک می‌کند تا به سادگی سوهان کنجدی ورقه‌ای یا نازک تهیه کنید.

از دیگر نکاتی که باید رعایت کنید، چرب کردن بشقاب یا سینی است که در برخورد با قسمت بالایی سوهان کنجدی نچسبد. سوهان به سرعت خشک و سرد می‌شود و شما می‌توانید آن را با چای یا دم‌نوش مورد علاقه خود میل کنید و دیگر قند و شکر اضافه را از میان وعده‌تان حذف نمایید.

سوهان کنجدی

۲. طرز تهیه سوهان کنجدی نرم

بسیاری از افراد علاقه‌ای به خوردن سوهان کنجدی ندارند، چرا که تصور می‌کنند این شیرینی کمی سفت است. اما آیا می‌دانید که چگونه می‌توان سوهان کنجدی نرم تهیه کرد؟ در واقع طرز تهیه سوهان کنجدی نرم بسیاری ساده است، اما در ترکیبات آن عسل بیشتری به کار می‌رود. از این رو هرچه میزان عسل بیشتر باشد، نه تنها خواص آن بیشتر خواهد بود، بلکه سوهان کنجدی نرم‌تر می‌شود و خوراکی یا میان وعده مغذی خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه سوهان کنجدی نرم :

۲ پیمانه کنجد سفید یا طلایی

۱ پیمانه شکر

یک‌هشتم پیمانه گلاب

یک‌هشتم پیمانه آب

یک‌هشتم پیمانه روغن و ۴ قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید.

البته میزان عسل هرچه بیشتر باشد، سوهان کنجدی نرم‌تر خواهد بود.

برای تهیه سوهان کنجدی نرم ابتدا شکر، آب، گلاب و روغن را با یکدیگر مخلوط کنید و آن‌ها را داخل یک قابلمه گود روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس عسل را به آرامی اضافه کنید و ترکیبات را به خوبی هم بزنید.

هنگامی که شکر کاملاً آب شود، سوهان به رنگ کاراملی می‌شود و ظاهری غلیظ پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم حواستان جمع ترکیبات باشد تا گلوله نشود. همچنین شما می‌توانید ترکیبات را به آرامی هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.

هنگامی که احساس کردید سوهان آماده است، کنجد سفید یا طلایی را به ترکیبات اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سوهان کنجدی قوام پیدا کند. در صورتی که احساس می‌کنید سوهان کمی حالت سفت دارد، به آن عسل اضافه کنید.

یک ظرف یا تابه بردارید و آن را کاملاً با کره چرب کنید. داخل آن را سوهان کنجدی نرم بریزید و کمی صبر کنید تا به اصطلاح خودش را بگیرد و سرد شود. سپس با یک چاقو، سوهان کنجدی نرم را به تکه‌های دلخواه ببرید. پس از آن که سوهان کنجدی کاملاً سرد شد، آن را داخل یک ظرف دربسته قرار دهید تا خشک نشود و تازه و نرم باقی بماند.

سوهان کنجدی۳. طرز تهیه سوهان کنجدی قالبی

طرز تهیه سوهان کنجدی قالبی شبیه به سوهان‌های دیگر است، اما در این روش شما نیاز به قالب‌های آلومینیومی، فلزی یا استیل با سایز و مدل دلخواه دارید تا سوهان کنجدی قالبی خوشمزه‌ خود را آماده کنید. این مدل سوهان کنجدی مجلسی، مناسب مهمانی و مورد علاقه کودکان خواهد بود.

مواد لازم:

۱ لیوان کنجد بو داده

۱ لیوان شکر

۲۵ گرم کره

مقداری خلال پسته برای تزئین سوهان کنجدی

انتخاب قالب مهم است، در واقع ظاهر یک غذا یا شیرینی، تأثیر بسزایی در توجه افراد خواهد داشت.

دستور پخت:

ابتدا ۱ لیوان شکر را داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. توصیه می‌کنیم مراقب باشید که شکر گلوله نشود. برای پیشگیری از سوختن و گلوله شدن شکر می‌توانید آن را به صورت مداوم هم بزنید. در صورتی که شکر بسوزد، سوهان کنجدی تلخ خواهد شد.

در صورتی که شکر کاملاً آب شد، نوبت به کره است. هنگامی که کره را به شکر اضافه کردید، دوباره ترکیبات را خوب هم بزنید. در مرحله بعد شما می‌توانید به دو روش از کنجد استفاده کنید. در روش اول شما می‌توانید کنجد خام را به ترکیبات اضافه کنید و در روش دوم می‌توانید کنجد را به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا طلایی شود. اما مراقب باشید که کنجد بو داده تلخ نشود، چرا که در مزه سوهان کنجدی قالبی تأثیر خواهد داشت.

در صورتی که احساس می‌کنید سوهان کنجدی آماده است، یک ورقه آلومینیوم را بردارید و روی آن را کاملاً چرب کنید. در گوشه‌ای از ورقه آلومینیوم مقداری سوهان کنجدی بریزید و گوشه‌ای دیگر برگه آلومینیوم را روی آن قرار دهید. سپس روی آن را با کمک وردنه صاف و نازک کنید.

پس از این مرحله، صفحه آلومینیوم را بردارید و کمی صبر کنید تا سوهان کمی خنک شود، با این حال سوهان کنجدی نباید خشک شود. قالب مورد نظر خود را بردارید و روی سوهان کنجدی بزنید و آن را روی یک سینی چرب شده بچینید تا کاملاً خشک شود. البته شما می‌خواهید به جای قالب از چاقو استفاده کنید و آن را به شکل مثلث یا لوزی قالب بزنید.

سوهان کنجدی

۴. طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور

اگر می‌خواهید سوهان کنجدی بدون شکر و با شیره انگور تهیه کنید، بهتر است بدانید که شیره انگور خواص فراوانی به همراه دارد. برای مثال شیره انگور یا دوشاب طبع گرمی دارد که در فصل‌های سرد پاییز و زمستان از آن استفاده بسیاری می‌شود.

شیره انگور حاوی ویتامین آ، ب و سی است و در طب سنتی به خانم‌های شیرده توصیه می‌شود که از شیره انگور مقوی بهره‌مند شوند، چرا که به شیرشان غلظت می‌بخشد و برای درمان نفخ خود و نوزاد نیز مناسب خواهد بود.

بسیاری از پزشکان به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌کنند که شیره انگور را در برنامه غذایی خود قرار دهند. از این جهت اگر می‌خواهید برنامه غذایی سالم داشته باشید، شما می‌توانید تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور را در برنامه خود قرار دهید، چرا که خاصیت فراوانی به همراه دارد.

اگر طرفدار غذای سالم هستید و از قند و شکر فراری هستید، حتماً سوهان کنجدی با شیره انگور را تهیه کنید و از فواید بی‌شمار از آن بهره‌مند شوید. برای تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور شما به یک لیوان کنجد، نصف لیوان شیره انگور، یک قاشق غذاخوری عسل و ۱۰ گرم کره نیاز دارید.

ابتدا نصف شیره انگور را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید. سپس کره یا روغن نارگیل را اضافه کنید تا عطر سوهان کنجدی خوشایند شود. ترکیبات را کاملاً هم بزنید و یک لیوان کنجد را به آرامی به ترکیبات اضافه کنید.

ظرف مورد نظر خود را بردارید و کف آن را کاملاً با کره چرب کنید. سپس ترکیبات سوهان کنجدی با شیره انگور را داخل آن بریزید و صبر کنید تا خنک شود. سپس آن را به تکه‌های دلخواه برش دهید. همچنین شما می‌توانید سوهان کنجدی با شیره انگور را در یخچال قرار دهید.

۵. طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره خرما

از دیگر ترکیباتی که می‌توانید به جای شکر استفاده کنید و از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید، شیره خرما است. طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره خرما بسیار ساده است و شما به جای شکر از شیره خرما استفاده می‌کنید و یک سوهان کنجدی بدون شکر تهیه می‌نمایید.

اما پیش از آن بهتر است کمی با خواص شیره خرما آشنا شوید. شیره خرما طبع گرمی دارد و به عنوان مولتی ویتامین و قند طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیره خرما حاوی ویتامین ب۱، ب۲، ب۳، ب۵، آ و سی است. از این جهت شیره خرما یک افزایش دهنده انرژی محسوب می‌شود.

شیره خرما حاوی مقدار زیادی آهن و اسیدفولیک است که به درمان کم‌خونی کمک بسزایی می‌کند. کنجد نیز یکی از مواد غذایی مهم در درمان کم‌خونی محسوب می‌شود. به همین دلیل سوهان کنجدی به همراه شیره خرما میان وعده مناسبی خواهد بود.

کنجد و شیره خرما، هر دو شامل منیزیم، فسفر و انواع ویتامین ب هستند که به درمان افسردگی و رفع خستگی و ضعف بدن کمک می‌کنند. از دیگر فواید مهم شیره خرما می‌توان به ویتامین‌هایی همچون دی و سی اشاره کرد.

این دو ویتامین به سلامت و زیبایی پوست و مو کمک بسزایی می‌کنند. در واقع افرادی که قند و شکلات را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند، به مرور زمان شاهد کدر شدن پوست و ایجاد جوش می‌شوند. اما خواص سوهان کنجدی با شیره خرما قابل توجه است.

مواد لازم برای تهیه سوهان کنجدی با شیره خرما:

۱ پیمانه کنجد

۱ قاشق غذاخوری عس

نصف لیوان شیره خرما

۱ قاشق غذاخوری پودر نارگیل

۲۰ گرم کره و مقداری خلال بادام و خلال پسته نیاز دارید.

ابتدا شیره خرما و عسل را داخل یک قابلمه روی حرارت ملایم قرار دهید و آن را به آرامی هم بزنید.  سپس کره را به آن اضافه کنید. در صورت نیاز (به سلیقه خودتان بستگی دارد) کنجد سفید را کمی تفت دهید تا طلایی شود. اما کنجد نباید تلخ شود. همچنین شما می‌توانید کنجد خام را به ترکیبات اضافه نمایید.

پس از آن مقداری پودر نارگیل را به ترکیبات اضافه نمایید تا عطر خوشایندی پیدا کند. البته اضافه کردن پودر نارگیل به دلخواه است و شما می‌توانید این مرحله را حذف کنید. پس از آنکه سوهان کنجدی با شیره خرما قوام لازم را پیدا کرد، کف یک سینی را چرب کنید و ترکیبات سوهان شیره انگور را به آن اضافه کنید.

شما می‌توانید روی سوهان کنجدی را با کمک قاشق صاف کنید و خلال بادام و پسته برای تزئین و مزه بهتر، روی آن قرار دهید. هنگامی که سوهان کنجدی با شیره انگور کمی خنک شد، آن را به تکه‌های دلخواه ببرید. این سوهان کنجدی مجلسی را می‌توانید به عنوان شیرینی در مهمانی‌های خود قرار دهید.

سوهان کنجدی

۶. طرز تهیه سوهان کنجدی با عسل

از دیگر ترکیباتی که می‌توانید به جای قند و شکر برای تهیه سوهان کنجدی استفاده کنید، عسل است. عسل یک معجزه در میان خوراکی‌ها محسوب می‌شود که خواص آن برای کودکان، خانم‌های شیرده و باردار بی‌شمار است.

در صورتی که می‌خواهید یک خوراکی یا میان وعده سالمی میل کنید، به ادامه مقاله برای طرز تهیه سوهان کنجدی با عسل توجه کنید. البته به یاد داشته باشید که سوهان کنجدی با عسل حالتی نرم پیدا خواهد کرد و همچون آب‌نبات نخواهد بود.

عسل به عنوان یکی از مهم‌ترین ماده غذایی دارویی در دنیا شناخته شده است که خواص آن بی‌شمار است و ترکیب کنجد و عسل در سوهان کنجدی و عسل چنان اعجاب‌انگیز است که احتمالاً به یکی از وعده یا خوراکی‌های مورد علاقه‌تان تبدیل خواهد شد.

عسل خاصیت ضدعفونی برای بدن دارد و اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، خوردن کنجد و عسل به عنوان سوهان کنجدی و عسل، به افزایش و بهبود سیستم ایمنی بدنتان کمک بسزایی می‌کند. در این صورت مصرف سوهان کنجدی عسلی را به خانم‌های باردار، کودکان و حتی افراد ورزشکار توصیه می‌کنیم.

عسل در تنظیم فشار خون تأثیر دارد. در واقع افرادی که فشار خون پایینی دارند، می‌توانند بدون مصرف شیرینی و شکلات، از سوهان کنجدی بدون شکر بهره‌مند شوند و قند خونشان را تنظیم کنند. همچنین عسل برای درمان بیشتر بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه سوهان کنجدی عسلی شما نیاز به ۴ قاشق غذاخوری عسل، ۴ قاشق غذاخوری کنجد بو داده، ۲ قاشق غذاخوری آب، مقداری پودر پسته و ۱۰ گرم کره نیاز دارید. از این رو ابتدا عسل را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید و سپس به آن ۲ قاشق غذاخوری آب اضافه کنید تا کمی رقیق شود.

سپس کره را به عسل اضافه کنید و آن را کاملاً هم بزنید. در صورتی که از کنجد سفید و خام استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا طلایی شود، اما باید مراقب باشید تا کنجدها تلخ و سیاه نشوند، چرا که شیرینی را تلخ خواهند کرد.

سپس کنجد را به ترکیبات اضافه کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه هم بزنید. در صورتی که میزان کنجد کم است، کنجد بیشتری به ترکیبات اضافه کنید. در مرحله آخر پودر پسته به سوهان کنجد و عسل اضافه کنید تا مزه دل‌چسبی پیدا کنید.

در صورتی که احساس کردید قوام سوهان کنجدی و عسل کافی است، حرارت را خاموش کنید. یک ورقه آلومینیوم را چرب کنید و سوهان را روی آن بریزید. سپس ورقه آلومینیوم چرب دیگری روی آن قرار دهید و با کمک وردنه آن را صاف کنید.

کمی صبر کنید تا سوهان کنجدی و عسل خنک شود. در پایان سوهان کنجدی خوشمزه و مقوی را به شکل دلخواه ببرید و از آن لذت ببرید. در واقع اگر می‌خواهید سوهان کنجدی بدون شکر تهیه کنید، این خوراکی بی‌نظیر خواهد بود.

۷. طرز تهیه سوهان کنجدی توری

اگر می‌خواهید سوهان کنجدی مجلسی تهیه کنید، سوهان کنجدی توری بهترین انتخاب خواهد بود، چرا که علاوه بر طعم، ظاهر جذابی نیز دارد که خوشایند مهمانان، خانواده و کودکان خواهد بود و خواص زیادی نیز به همراه دارد.

برای تهیه سوهان کنجدی توری برای ۱۰ نفر شما به ۵۰ گرم کنجد، ۲۰ گرم کره، ۱۰۰ گرم شکر، یک‌چهارم قاشق چای خوری زعفران دم کرده، یک‌چهارم قاشق چای خوری پودر هل، ۳ قاشق غذاخوری آرد، ۱ قاشق غذاخوری خامه صبحانه و ۱ قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید.

ابتدا عسل، کره و زعفران دم کرده را روی بخار آب یا روی شعله غیرمستقیم قرار دهید. سپس به آن شکر، پودر هل، کنجد و ۳ قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید. ترکیبات را به خوبی هم بزنید. سپس آن‌ها را از روی حرارت بردارید و خامه صبحانه را اضافه کنید.

دوباره ترکیبات را هم بزنید تا غلیظ و یکدست شوند. در مرحله بعد یک ظرف مناسب فر را چرب کنید یا روی آن کاغذ روغنی قرار دهید. سپس با کمک قاشق سوهان کنجدی را روی آن قرار دهید تا سوهان توری آماده شود.

فر باید روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد داغ باشد. در این صورت شما ظرف سوهان را داخل آن قرار دهید و تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. در این زمان سوهان کنجدی ذوب می‌شود و می‌جوشد. در واقع نکته تهیه سوهان کنجدی توری، جوشیدن و قل زدن است که سوراخ‌هایی روی آن ایجاد می‌کند.

سپس ظرف سوهان کنجدی توری را از داخل فر خارج کنید و صبر کنید تا خنک شود. در پایان شما می‌توانید سوهان کنجدی توری را از ظرف جدا کنید و آن را همراه با چای یا دم‌نوش مورد علاقه خود نوش جان کنید.

۸. طرز تهیه سوهان کنجدی با ارده

اگرچه ارده زاده کنجد است، اما خواص بی‌نظیری دارد. در صورتی که می‌خواهید شیرینی یا میان وعده متفاوت و مغذی تهیه کنید، توصیه می‌کنیم به طرز تهیه سوهان کنجدی با ارده توجه کنید. ناگفته نماند که تهیه این شیرینی بسیار ساده است.

برای تهیه سوهان کنجدی با ارده شما به یک لیوان شکر، یک لیوان کنجد بو داده، ۲۰ گرم کره، ۴ قاشق غذاخوری ارده، یک‌چهارم غذاخوری پودر هل و خلال پسته برای تزئین سوهان کنجدی با ارده نیاز دارید. در واقع این سوهان کنجدی خانگی یک انتخاب متفاوت خواهد بود.

ابتدا شکر را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا کاملاً آب شود. توجه داشته باشید که اگر شکر را هم بزنید گلوله نخواهد شد. سپس ارده را به شکر اضافه کنید و ترکیبات را به خوبی هم بزنید. در مرحله بعد ۲۰ گرم کره را به ظرف اضافه کنید.

کنجد بو داده را داخل ترکیبات بریزید و پودر هل را نیز اضافه نمایید و آن‌ها را به خوبی هم بزنید. هنگامی که احساس کردید سوهان کنجدی با ارده کنجد قوام کافی دارد، می‌‌توانید آن را روی یک سینی که کف آن چرب است، بریزید و کمی صبر کنید تا خنک شود سپس خلال پسته را به آن اضافه کنید و به شکل دلخواه برش دهید.

اما نکته‌ای که بهتر است در تهیه سوهان کنجدی با ارده بدانید در تغییر ترکیبات است. برخی از افراد علاقه‌ای به استفاده از قند و شکر مصنوعی ندارند و ترجیح می‌دهند که سوهان کنجدی بدون شکر تهیه کنند. همچنین اگر می‌خواهید طرز تهیه سوهان کنجدی خوشمزه را در خانه بدانید که هیچ ضرری برای افراد خانواده ندارد، شما می‌توانید به جای شکر از شیره انگور یا خرما استفاده نمایید.

از این جهت در ترکیبات به جای یک لیوان شکر، می‌توانید از ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری شیره انگور (دوشاب) یا شیره خرما بهره‌مند شوید. این نوع سوهان کنجدی نه تنها مزه خوبی دارد، بلکه با فواید بی‌شمارش، برای سلامت افراد خانواده نیز مفید خواهد بود.

منبع:هرنگ

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.