راه های پیشگیری از بیماری لثه

 راه های پیشگیری از بیماری لثه

هنگامی که کنترل پلاک مناسب انجام می شود ، لثه می تواند معکوس شود و بیماری لثه تقریباً در همه موارد بدتر نشود. کنترل صحیح پلاک شامل تمیز کردن حرفه ای حداقل دو بار در سال و مسواک زدن و نخ دندان روزانه است.در ترفندا همراه ما باشید و دیگر مطالب مراقبتی در بخش سلامت وبسایت ترفندا را مورد بررسی قرار دهید 

دوبار در روز مسواک بزنید

از یک برس نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. مسواک خود را هر 3 ماه یکبار تعویض کنید ، یادر صورت فرسودگی موها زودتر. مسواک های قدیمی و فرسوده نیز دندان ها را تمیز نمی کنند. مسواک زدن باعث از بین رفتن پلاک رویسطوح دندان های قابل دسترسی می شود.

مسواک

نخ دندان

نخ دندان ذرات و پلاک غذا را از بین دندان ها و زیر خط لثه بر می دارد. هر روز نخ دندان بکشید. منتظر نمانید تا چیزی بین دندان هایشما گیر کند. استفاده از نخ دندان پلاک را از جاهایی خارج می کند که مسواک شما نمی تواند به آن برسد. همچنین می توانید ازتمیزکننده های بین دندانی ، انتخاب کننده یا برس های کوچکی که بین دندان ها قرار می گیرند استفاده کنید. نحوه استفاده از آنها را ازدندانپزشک خود بپرسید تا به لثه هایتان آسیب نرسانید.

نخ دندان

دهان خود را بشویید

دهانشویه ضد باکتریایی نه تنها از التهاب لثه جلوگیری می کند ، بلکه با بوی بد دهان و پلاک نیز مبارزه می کند. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا ، شستشوی ضد باکتریایی می تواند باکتری های ایجاد کننده پلاک و بیماری های لثه را کاهش دهد. از دندانپزشک خود بپرسید که کدام دهانشویه برای شما بهتر عمل می کند.

سایر تغییرات بهداشتی و شیوه زندگی می تواند خطر بیماری لثه را کاهش داده ، شدت آن را کاهش داده و سرعت پیشرفت آن را کندکند. آنها عبارتند از:

سیگار نکشید

سیگار کشیدن نه تنها برای قلب و ریه های شما مضر است ، بلکه می تواند به دندان ها و لثه های شما نیز آسیب برساند. افراد سیگاری هفت برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به بیماری لثه مبتلا می شوند و سیگار کشیدن می تواند شانس موفقیت برخی درمانها را کاهش دهد.

لثه

استرس را کاهش دهید

استرس ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را در مقابله با عفونت سخت کند.

رژیم متعادل را رعایت کنید

باکتری های موجود در دهان شما از قندها و نشاسته های غذایی تغذیه می کنند و باعث ترشح اسیدهایی می شوند که به مینای دندان حمله می کنند. غذاهای ناخواسته و آب نبات دارای مقدار زیادی شکر و نشاسته اضافی هستند. برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها از آنها اجتناب کنید. تغذیه مناسب به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می کند. خوردن غذاهایحاوی آنتی اکسیدانبه عنوان مثال ، حاوی ویتامین E (روغن های گیاهی ، آجیل ، سبزیجات برگ سبز) و ویتامین C (مرکبات ، کلمبروکلی ، سیب زمینی) – می تواند به بدن شما در ترمیم بافت آسیب دیده کمک کند.

از فشار دادن و ساییدن دندان ها خودداری کنید

این اقدامات ممکن است نیروی اضافی به بافت های نگهدارنده دندان وارد کند و میتواند سرعت تخریب این بافت ها را افزایش دهد.

وراثت

علیرغم رعایت ‌نکات بهداشتی خوب دهان و انتخاب شیوه زندگی سالم دیگر ، آکادمی پریودنتولوژی آمریکا می گوید که تا 30 درصد ازآمریکایی ها به دلیل ژن های خود ممکن است بیشتر به بیماری لثه مبتلا شوند. و کسانی که مستعد ژنتیکی هستند ممکن است تا ششبرابر بیشتر به نوعی از بیماری لثه مبتلا شوند. اگر کسی در خانواده شما مبتلا به بیماری لثه است ، ممکن است به این معنی باشد کهشما نیز در معرض خطر بیشتری هستید. اگر به احتمال زیاد به بیماری لثه مبتلا هستید ، دندانپزشک یا پریودنتیست ممکن است معایناتبیشتر ، تمیز کردن و درمان های بیشتر را برای مدیریت بهتر بیماری توصیه کند.

التهاب لثه

نگهداری و مراقبت

اگر از آخرین باری که به دندانپزشک مراجعه کرده اید 6 ماه می گذرد ، یک تمیزکننده برای از بین بردن جرم و ایجاد پلاک از دندان هایخود انجام دهید. در مورد نحوه صحیح مسواک زدن از دندانپزشک خود سوال کنید. تحمل نقاط سفت یا از دست رفته می تواند منجر بهالتهاب لثه شود. پس از تمیز کردن ، لثه های شما باید ظرف یک هفته یا تا زمانی که دو بار در روز مسواک بزنید بهتر شود و یکبار در روزنخ دندان بکشید و بشویید.

آیا بیماری لثه با سایر مشکلات سلامتی مرتبط است؟

با توجه به CDC ، محققان پیوندهای بالقوه ای بین بیماری لثه و سایر شرایط جدی سلامتی را کشف کرده اند. در افرادی که دارایسیستم ایمنی سالم هستند ، باکتری های موجود در دهان که وارد جریان خون می شوند معمولاً بی ضرر هستند. اما در شرایط خاص ،این میکروارگانیسم ها با مشکلات سلامتی مانند سکته مغزی و بیماری های قلبی مرتبط هستند. دیابت نه تنها یک عامل خطر برایبیماری لثه است ، بلکه بیماری لثه ممکن است دیابت را بدتر کند.

منبع: ترفندا

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.