طرز تهیه شیرینی لوز زعفرانی به صورت مرحله به مرحله

 طرز تهیه شیرینی لوز زعفرانی به صورت مرحله به مرحله

لوز زعفرانی یکی از شیرینی های سنتی تبریز است. این شیرینی از مواد ساده ای تهیه شده است. بافت اصلی این شیرینی از شکر و شربت قوام امده است. همچنین بیشترین مواد تشکیل دهنده آن را بادام تشکیل می دهد. بادام سر شار از کلسیم است بنابراین استفاده این شیرینی علاوه بر طعم خوبی که دارد می تواند برای سلامتی نیز مفید باشد. اما در مورد کسانی که دیابت دارند، مصرف این شیرینی توصیه نمی شود. این شیرینی سبک و ساده است و می توان برای مهمانی ها یا جشن ها و عیدها برای پذیرایی از مهمانان استفاده نمود.در ترفندا همراه ما باشید و از ٣٢ مدل شیرینی مختلف مخصوص عید در دسته شیرینی پزی لذت ببرید

مواد لازم لوز زعفرانی
پودر بادام ۳۰۰ گرم
پودر قند ۳۰ گرم
شکر یک و نیم پیمانه
آب سه چهارم پیمانه
پودر زعفران ۲ گرم
پسته خرد شده به مقدار لازم

مرحله اول

برای تهیه شیرینی لوز زعفرانی نیاز به پودر بادام داریم که می توانیم از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنیم یا اگر بادام در خانه داریم می توانیم بادام را مغز کنیم. درون یک کاسه بریزیم. سپس روی آن را آبجوش می ریزیم تا روی بادام ها را بپوشاند.

مرحله دوم

در این مرحله بعد از این که بادام به مدت چند دقیقه در آب جوش ماند، آبکش می کنیم و پوست آن را به راحتی جدا می کنیم. سپس روی یک دستمال پهن می کنیم و اجازه می دهیم ۲۴ ساعت بماند تا کامل خشک شود.

مرحله سوم

بادام های خشک شده را به همراه پودر قند درون آسیاب می ریزیم و بادام ها را پودر می کنیم. پودر قند از روغن افتادن بادام جلوگیری می کند. این نکته قابل ذکر است که دستگاه را مداوم روشن نکنید چون باعث گرم شدن پره ها و به روغن افتادن بادام می شود.

مرحله چهارم

تنها با استفاده از چند پالس، بادام ها را آسیاب می کنیم. در این مرحله شکر و آب را درون یک قابلمه می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت قرار می دهیم تا دانه های شکر به خوبی حل شود و با حرارت کم بجوشد.

مرحله پنجم

وقتی شریت کاملا به قوام رسید، زعفران آسیاب شده را در یک لیوان جدا گانه می ریزیم و با یک قاشق سوپ خوری آب جوش مخلوط می کنیم. درب لیوان را می بندیم تا زعفران دم بکشد. دو تکه یخ به زعفران ها اضافه می کنیم تا زعفران رنگ پس دهد.

مرحله ششم

در این مرحله وقتی شربت به قوام آمد به طوری که اگر یک قطره از آن را بین دو انگشت قرار دهیم کاملا کش بیاید و چسبنده باشد. از روی حرارت بر می داریم. شربت را درون یک کاسه می ریزیم و می گذاریم تا خنک شود.

مرحله هفتم

سپس با همزن برقی می زنیم تا کاملا سفید شود و شکرک بزند. کمی سفت شود و غلیظ شود کافی است. حدود ۱۰ دقیقه لازم است با همزن زده شود. سپس زعفران آب شده را به آن اضافه می کنیم و مجددا با همزن می زنیم تا کاملا یک دست شود.

 

مرحله هشتم

در این مرحله پودر بادام را به آن اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا کاملا یک نواخت و یکدست شود. در نهایت مواد باید حالت خمیری پیدا کند. اگر مواد شل و چسبنده بود مقدار بیشتری پودر بادام اضافه می کنیم.

مرحله نهم

تا جایی که حالت خمیر بدست آید. داخل یک ظرف یا قالب مستطیلی را سلفون می کشیم. می توان از نایلون فریزری نیز استفاده کرد. مواد شیرینی را بسته به ضخامتی که می خواهیم شیرینی داشته باشد، درون قالب می ریزیم.

مرحله دهم

سپس با استفاده از یک قاشق یا دست آن را باز می کنیم تا در کل سطح ظرف یکنواخت پخش شود و ارتفاع یکسانی داشته باشد. مقداری پسته خرد شده روی شیرینی می ریزیم و با گوشتکوب کمی فشار می دهیم تا پسته ها به شیرینی بچسبد.

مرحله یازدهم

می توان از پشت قاشق هم استفاده کرد. شیرینی را به مدت یک شب یا حدود ۱۲ ساعت درون یخچال می گذاریم تا استراحت کند و خودش را بگیرد. از شیرینی را از قالب خارج کرده و از سلفون جدا می کنیم. سپس با یک چاقوی تیز برش می زنیم.

مرحله دوازدهم

شکل و اندازه برش کاملا سلیقه ای است. شیرینی ها را درون یک ظرف در بسته می توانیم نگه داری کنیم. بافت نرم این شیرینی ها در معرض هوا خشک می شود. بنابراین باید در ظرف در بسته نگهداری شود.

منبع:چی شی

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.