طرز تهیه شیرینی نارگیلی به صورت مرحله به مرحله با نکات

 طرز تهیه شیرینی نارگیلی به صورت مرحله به مرحله با نکات

شیرینی نارگیلی یکی از خوشمزه‌ترین و مناسب ترین شیرینی‌های عیده! شیرینی نارگیلی از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرینی گردویی داره. البته رنگ و طعم این دو شیرینی کاملا متفاوته! اگر دنبال دستور شیرینی نارگیلی بازاری هستین، حتما این دستور رو دنبال کنین چون نتیجه کار از نظر شکل و طعم و بافت کاملا راضی کننده است. رویه این شیرینی طلایی، ترک دار، براق و ترده؛ داخل شیرینی کاملا نرمه و اصلا سفت یا خشک نیست. البته درست کردن این شیرینی قلق‌ها و نکته‌های مخصوصی داره که توی این دستور بهش اشاره میکنیم و حتما باید بهشون خیلی دقیق عمل کنین تا به نتیجه دلخواه برسین. درترفندا همراه ما باشید. برای دیدن ٣٢ مدل شیرینی عید مختلف و خوشمزه به دسته شیرینی پزی مراجعه کنید

مواد لازم برای شیرینی نارگیلی

برای تهیه این شیرینی، فقط به سفیده تخم مرغ نیاز دارید! ولی زرده‌ها رو دور نریزین؛ میتونین برای تهیه شیرنی پفکی ازش استفاده کنید.

پودر نارگیل ۱۲۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۱۲۵ گرم
شکر ۲۵۰ گرم
روغن مایع ۷۵ گرم
آب لیمو ترش نصف قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
پودر پسته یا خلال پسته (برای تزئین) به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی نارگیلی خونگی:

برای تهیه شیرینی نارگیلی اونم خونگیش یه سری نکاتیه که اگه قدم قدم با من و از روی عکس‌ها درست کنین مطمین باشین شیرینی نارگیلی خوشمزه‌ای درست می‌کنین که از قنادی و بازار خوشمزه‌تره!

1- پودر نارگیل و شکر رو در یک ظرف با هم مخلوط کنید.

2- نصف سفیده تخم مرغ و نصف روغن مایع رو هم به مخلوط بالا اضافه کنید.

3- همه مواد بالا رو کاملا مخلوط کنید؛ این مخلوط رو دو بار از چرخ گوشت رد کنید، از غذا ساز هم میتونید استفاده کنید اما اگه چرخ گوشت باشه بهتره

4- مخلوط رو داخل قابلمه یا تابه ای بریزید و روی حرارت کم قرار بدین؛ به مدت حدود سه دقیقه و مرتب هم بزنید تا سفیده نبنده.

فقط میخوایم سفیده با مواد یکدست بشه و شکر آب بشه و وقتی مواد رو مابین دو انگشت حرکت میدین زبری و بافت شکر رو حس نکنین (شکر آب شده باشه).

اما مواد اصلا نباید بجوشه یا خیلی داغ بشه و این نکته خیلی مهمه ( بسته به قدرت شعله و جنس قابلمه ممکنه زمان برای شما بیشتر یا کمتر بشه؛ هر وقت زبری شکر رو بین دو انگشت حس نکردین، کافیه. اما اجازه ندین مواد خیلی داغ بشه).

حرارت رو خاموش کنین و به مواد آسیاب شده، بقیه سفیده تخم مرغ رو اضافه کنید.

5- در مرحله بعدی، روغن مایع و وانیل رو اضافه کنید.

6- در مرحله آخر، آبلیمو رو اضافه کنین و خوب مخلوط کنید و دوباره روی حرارت کم قرار بدین؛ حدود پنج دقیقه و مرتب هم بزنین.

در این مرحله هم مواد اصلا نباید بجوشه! اما داغی مواد باید حس بشه؛ یعنی وقتی انگشتتون رو به مواد میزنین، باید داغی زیاد مواد رو حس کنین (بسته به جنس قابلمه ممکنه زمان متغیر باشه).

وقتی مواد داغ شد، حرارت رو خاموش کنید. (به این مرحله داغ زدن مواد میگن و خیلی مهمه که در قسمت انتهایی متن بهش اشاره کردیم).

بعد اجازه بدین مواد در دمای محیط کاملا خنک بشه. بعد از خنک شدن مواد رو داخل قیف یا با سر ماسوره ساده یا بدون سر ماسوره بریزین.

7- داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده، با فاصله از هم مواد بریزین و برجستگی روی شیرینی رو با دست چرب شده صاف کنین.

روی شیرینی‌ها پودر پسته یا خلال پسته بریزین ( ریختن پسته کاملا اختیاری هست میتونین در صورت دلخواه حذفش کنین).

8- سینی رو داخل فر 170 درجه که از قبل گرم شده به مدت حدود 15 دقیقه قرار بدین؛ البته دما در فرهای مختلف متفاوته وقتی روی شیرینی ها ترک زد و زیر شیرینی‌ها طلایی شد، میتونین از فر خارج کنین.

تا زمانی که شیرینی ها خنک نشدن از سینی جدا نکنین. در نهایت و بعد از خنک شدن، شیرینی نارگیلی باید رویه ای خشک و ترد داشته باشه و ترک دار و براق باشه و بافت داخل شیرینی کاملا نرم و کشسان و جویدنی باشه و در عین حال باید کاملا مغز پخت شده باشه.

حواستون باشه برای اینکه شیرینی هاتون در نهایت این حالتو داشته باشه، نکته‌های زیر رو رعایت کنید.

شیرینی نارگیلی

نکته‌های مهم در داغ کردن شیرینی نارگیلی:

  1. موقع داغ زدن دقت کنید؛ عبارت “داغ زدن” در شیرینی پزی به معنی حرارت دادن مایه شیرینی، قبل از قرار دادن در فره. برای داغ زدن، مواد بعد از مخلوط شدن روی حرارت مستقیم بسیار ملایم یا روی حرارت غیرمستقیم قرار داده می‌شن و باید یکسره هم زده شن تا به هیچ وجه نجوشن و ته نگیرن. در واقع باید کاری کنیم که بدون از دست رفتن رطوبت، شکر در مواد حل و مواد مغزپخت شه. مهم ترین مرحله تهیه شیرینی نارگیلی، نحوه داغ زدنه و تقریبا تمامی ایرادها و مشکلات از بد داغ زدن بوجود میاد!
  2. پس مواد رو روی حرارت قرار میدیم به طوریکه وقتی انگشت رو داخل مواد میزنید، باید طوری باشه که انگشت احساس گرمای زیاد بکنه، داغ زدن بیش از حد مواد باعث میشه شیرینی در فر پهن و مسطح بشه و پف نکنه و روی شیرینی طلایی و براق نشه! همچنین ترک‌های روی شیرینی خیلی عمیق باشه و بعد از اتمام پخت در کف شیرینی گودی ایجاد بشه؛ اما کم داغ زدن مواد باعث میشه سطح شیرینی خشک و طلایی بشه اما داخلش خمیری و خام بمونه و بعد از خنک شدن، شیرینی ها به کاغذ روغنی بچسبن.
  3. برای خنک شدن مایه شیرینی بعد از داغ زدن، به هیچ عنوان از یخچال استفاده نکنین و اجازه بدین داخل محیط خنک بشه؛ بسته به فصل و دمای محیط ممکنه کم یا زیاد طول بکشه.
  4. نکات مهم برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی:

    • اگه بعد از خنک شدن مواد موقعی که میخواین با قیف مواد رو داخل سینی بزنین، دیدین که مواد خیلی سفت شده و موقع زدن با قیف ترک میخوره، نصف یک عدد سفیده تخم مرغ رو بهش اضافه و مخلوط کنین. اما اگه دیدین مواد شل بود و انسجام کافی نداشت، یک قاشق غذاخوری آرد برنج به مواد اضافه و مخلوط کنین.
    • یکی از مشکلات متداول در این شیرینی، سوختن ته شیرینی قبل از اتمام پخته. به هیچ وجه از سینی خود فر استفاده نکنین؛ جنس و رنگ تیره این سینی باعث داغ شدن سریع و ته گرفتن شیرینی میشه. از لوازم قنادی ها سینی‌های گالوانیزه یا آلمینیومی مخصوص شیرینی پزی یا سینی رولت با رنگ روشن تهیه کنین و پنجره فر رو روی طبقه وسط بذارین و این سینی رو روی پنجره قرار بدین.
    • آب لیمو برای حفظ رنگ شیرینی و براقیت اونه و در صورت امکان، بهتره از آب لیموی تازه استفاده کنین.
    • شکر مورد استفاده در این شیرینی به هیچ عنوان با پودر قند یا شکر قهوه‌ای قابل جایگزینی نیست؛ استفاده از پودر قند چه در مرحله چرخ کردن و چه در مرحله داغ زدن باعث میشه مایه شیرینی بهم چسبیده و فشرده بشه.
    • حتما از کاغذ روغنی داخل سینی استفاده کنین و کاغذ روغنی احتیاجی به چرب کردن نداره. به هیج عنوان برای جابه جایی و برداشتن شیرینی ها از سینی عجله نکنین و اجازه بدین کاملا خنک بشن ( حدود یک ربع) و بعد از کاغذ روغنی جدا کنین.
    • حتما از شکر دانه ریز و پودر نارگیل چرب و تازه برای این شیرینی استفاده کنین؛ چون توی کیفیت شیرینی تاثیر داره!
    •  سفیده های تخم مرغ حتما به دمای محیط رسیده باشن.
    • بخاطر حساس بودن این شیرینی، حتما از ترازو برای اندازه گیری مواد اولیه استفاده کنین که دقت بالایی داره و از پیمانه به هیچ وجه استفاده نکنین.
    • نارگیل از مواد مهم این شیرینی هست که نوعش خیلی در کیفیت شیرینی تاثیر داره.

    امیدوارم از این طرز تهیه شیرینی نارگیلی خوشتان آمده باشد. این شیرینی خوشمزه و خاطره انگیز را برای عید درست کنید و به همراه چای از مهمان پذیرایی کنید. به طور حتم خوشتان خواهد آمد و دیگر از قنادی و بازار نمی‌خرید.

  5. منبع:مجله اکالا

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.