طرز تهیه شیرینی لوز بادام به صورت مرحله به مرحله

 طرز تهیه شیرینی لوز بادام به صورت مرحله به مرحله

لوز بادام یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. لوز بادام یکی از معروف ترین شیرینی ها لوز می باشد و به همین دلیل در برخی شهرهای کشور به عنوان سوغاتی محسوب می شود. این شیرینی خوشمزه در دسته بندی شیرینی ها خشک قرار می گیرد و به همین دلیل معمولا به همراه نوشیدنی های داغ مانند چای یا قهوه سرو می شود. لوز بادام را با طعم و عطر متنوعی می توانیم درست کنیم، که ما در این دستور از زعفران و گلاب برای بهتر شدن عطر و طعم این شیرینی استفاده کرده ایم ، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با ترفندا همراه باشید.برای مشاهده ٣٢ مدل شیرینی مختلف مخصوص عید به دسته شیرینی پزی مراجعه کنید

لوز بادام

مواد لازم لوز بادام
بادام ۲۵۰ گرم
شکر ۱ پیمانه
آب نصف پیمانه
پودر قند ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده  ۱قاشق غذاخوری

مرحله اول

ابتدا بادام ها را در آب سرد می خیسانیم، سپس پوستشان را می گیریم و به مدت ۲۴ ساعت روی یک دستمال تمیز پهن می کنیم تا کاملا خشک شوند. اگر از خلال بادام استفاده کنید دیگر نیاز نیست این مراحل را انجام دهید.

مرحله دوم

حالا بادام خشک شده را آسیاب می کنیم و پودر بادام باید ریز و نرم باشد به صورتی که زیر دندان احساس نشود. در ادامه پودر بادام را با پودر قند مخلوط می کنیم تا کاملا به هم ترکیب و یکدست شوند، سپس کنار می گذاریم.

مرحله سوم

آب و شکر را در یک قابلمه مناسب مخلوط می کنیم، سپس روی حرارت قرار می دهیم تا شکر به طور کامل حل شود و شربت بجوشد تا قوام بیاید و مانند عسل کمی کشدار شود. پس از اینکه شربت قوام آمد زعفران و گلاب را اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس شربت را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کاملا خنک شود. پس از اینکه شربت خنک شد انرا به مدت ۱۰ دقیقه با همزن برقی می زنیم تا از حالت شیشه ای خارج شود. در ادامه مخلوط پودر بادام و پودر قند را کم کم به شربت اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا باید مواد را خوب مخلوط کنیم تا حالت خمیرب شود و دیگر به دست بچسبد. پس از اینکه مواد حالت خمیری گرفت دیگر نیاز نیست پودر بادام اضافه کنیم. حالا قالب مان را با سلفون یا پلاستیک فریزر پوشش می دهیم.

مرحله ششم

مایه شیرینی را داخل قالب می ریزیم و روی آنرا با پشت قاشق صاف می کنیم و در صرت تمایل روی شیرینی را با پشته یا کنجد تزیین می کنیم و با پست قاشق کمی فشار می دهیم تا خلال پسته داخل مایه شیرینی فرو برود.

مرحله هفتم

پس از اینکه شیرینی را داخل قالب قرار دادیم آنرا داخل یخچال قرار می دهیم تا آماده شود. برای اینکه شیرینی کاملا منسجم شود باید به مدت ۱۲ ساعت در یخچال بماند. پس از گذشت این زمان شیرینی از یخچال خارج کرده به شکل دلخواه برش می زنیم.

منبع:چی شی

نرگس

نرجس دغلاوی هستم یه دختر بهاری متولد ٧٨ به شدت عاشق هنر و یادگیری موضوعات جدید هستم،مدرک کارشناسی تکنولوژی طراحی لباس و دوخت دارم و در زمینه های هنری یه ذهن خلاق دارم تمام سعیم این هست که بتونم اطلاعات جالب و مورد نیاز کاربران رو جمع آوری و ارائه بدم

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.